Українська література 10 клас

 Завдання переслати на електронну пошту omihalko89@gmail.com або у Facebook

Список з української літератури

на 11 клас

·         Павло Тичина. «Арфами, арфами...», «О панно Інно...», «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Одчиняйте двері…», «Пам’яті тридцяти»

·         Євген Плужник. «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..»

·         Максим Рильський. «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду»

·         Микола Хвильовий. «Я (Романтика)»

·         Юрій Яновський. «Майстер корабля»

·         Валер’ян Підмогильний. «Місто»

·         Остап Вишня. «Моя автобіографія», «Письменники», «Сом»

·         Микола Куліш. «Мина Мазайло»

·         Богдан-Ігор Антонич. «Зелена євангелія», «Різдво», «Коляда»

·         Осип Турянський. «Поза межами болю»

·         Євген Маланюк. «Уривок з поеми», «Напис на книзі віршів...»

·         Іван Багряний. «Тигролови»

·         Олександр Довженко. «Щоденник» (періоду війни), «Зачарована Десна»

·         Олесь Гончар. «Модри Камень»

·         Василь Симоненко. «Задивляюсь у твої зіниці…», «Я…»

·         Дмитро Павличко. «Два кольори», «Я стужився, мила, за тобою…»

·         Іван Драч. «Балада про соняшник»

·         Микола Вінграновський. «У синьому небі я висіяв ліс»

·         Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном»

·         Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать…», «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Недумано, негадано…», «По сей день Посейдон посідає свій трон…», «Маруся Чурай»

·         Василь Стус. «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…»

·         Ігор Римарук. «Обнови»

·         Юрій Андрухович. «Астролог», «Пісня мандрівного спудея»

·         Оксана Забужко. «Рядок з автобіографії», «Читаючи історію»

·         Олександр Ірванець. «До французького шансоньє»

·         Сергій Жадан. «Музика, очерет…», «Смерть моряка»

·         Галина Пагутяк. «Потрапити в сад», «Косар»

·         Юрій Андрухович. «Shevchenko is OK»

·         Володимир Діброва. «Андріївський узвіз»

·         Ярослав Мельник. «Далекий простір»




Завдання на час дистанційного навчання з 24. 03.  2021 року

5 травня
Доброго ранку!

Тема уроку 
 Олександр Олесь (О. Кандиба). Коротко про життя і творчість. Неоромантичні, символістські тенденції у творчості ("З журбою радість обнялась.."). "Чари ночі" - перлина інтимної лірики української поезії. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів ("О слово рідне! Орле скутий!..")

Олександр Олесь — один із найвизначніших ліриків ХХ століття. Його поезія, надзвичайно мелодійна, сповнена загадкових ритмів, тонів, завдяки свіжості поетичних образів, плавності та легкості віршів, сміливості деяких прийомів розширила тематичний і стильовий діапазони українського художнього слова.

Як відзначав М. Рильський, Олександр Олесь «належить до покоління письменників, які з’явилися в українській літературі на початку ХХ століття, коли ще жили і творили великі І. Франко, М. Коцюбинський і Леся Українка. Інтелігенція того часу вітала в особі поета надійну творчу силу, визнала його як щирого й безпосереднього лірика, яким він був усе своє життя».

1. Детально ознайомитися з матеріалом підручника с. 294-302.

2. Переглянути відео, скласти тези до біографії письменника.


3. Прочитати поезії "О слово рідне! Орле скутий!.." та "Чари ночі", зробити їх ідейно-тематичний аналіз.

Домашнє завдання.

 Вивчити напам'ять вірш "Чари ночі".

Доброго дня!
Сьогодні працюємо у новому форматі

Перейти за посиланням

Перед вами інтерактивна дошка, яка містить матеріал для опрацювання, 
Протягом тижня (до 04.05.21.) вам необхідно виконати такі завдання:
1. Ознайомитися з біографією поета (1 стовбчик дошки).
2. Записати в зошит визначення символізму і його ознаки (2 стовбчик дошки).
3. Опрацювати зміст поезій "Блакитна Панна" та "Інфанта" (3-4 стовбчики дошки).
 Записати в зошит паспорти творів.
4. Переглянути відео-уроки за поезіями (підготовка до ЗНО) (5 стовбчик дошки).
5. Виконати інтерактивні вправи - ігри (6 стовбчик дошки).
6. Вивчити напам'ять вірш "Блакитна Панна". 
7. Рубрика "Влучне слово" (8 стовбчик) познайомить вас з цитатами поета .

P.S.  Не відкладайте роботу на останній день. Виконуйте завдання поступово протягом тижня. 
БАЖАЮ УСПІХУ!
Середа 21 квітня

Вітаю!

Сьогодні завершуємо вивчення творчості Лесі Українки та пишемо контрольний твір 
У зошит записати

Контрольний твір за літературною спадщиною Лесі Українки

Вибрати одну з тем:
1. Дивовижний світ природи у драмі Лесі Українки "Лісова пісня".
2. Ідея сильної особистості в поезії Лесі Українки ("Contra spem spero").
3.Невмирущість духовної краси людини за драмою-феєрією "Лісова пісня".

Середа 14 квітня

Доброго дня та гарного настрою!

Тема уроку:
Символічність образів Мавки та дядька Лева - уособлення духовності і краси. 
Мати Лукаша й Килина - антиподи головної героїні Мавки
Завдання подано на 2 уроки
1. Опрацюйте за підручником с. 273 - 278. 
2. Уважно пергляньте і прослухайте відео. Зробіть конспект почутого і побаченого.
1. Поділ персонажів на 2 групи.
2. Цитати до кожного образу.
3. Інформативне гроно (асоціативний кущ)  до кожного персонажа (є у відео).

3. Запишіть  подану нижче інформацію.

Лісове царство, міфічні істоти

Лісовик

«…малий, бородатий дідок, меткий рухами, поважний обличчям; у брунатному вбранні барви кори, у волохатій шапці з куниці».
Голова духів лісу, оберігає лісовий світ. Насторожено й суворо, проте справедливо ставиться до світу людей, застерігає Мавку, щоб вона трималася подалі від цього світу, оскільки знає, що люди загалом підступні та зрадливі.

Перелесник

«…гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним, як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими очима».
Це надзвичайно енергійний, жвавий, веселий лісовий хлопець, закоханий у Мавку, він допомагає їй у скрутні хвилини, намагається врятувати її життя.

Водяник та Русалка

Вороже до світу людей налаштовані представники водного світу – Водяник та Русалка.
Водяник – це суворий та справедливий дух води, він стежить за порядком та не любить зазіхання з боку чужинців.
«Він древній, сивий дід, довге волосся і довга біла борода всуміш з баговинням звисають аж по пояс. Шати на ньому – барви мулу, на голові корона із стулок черепашки. Голос глухий, але дужий».

Русалка – подруга Мавки, проте має зовсім інший характер. Вона заздріслива, підступна та лиха. Заздрить щастю Мавки й мріє погубити її коханого Лукаша, бажає йому смерті. Легковажна та грайлива:
«Русалка випливає і знадливо всміхається, радісно складаючи долоні. На ній два вінки – один більший, зелений, другий маленький, як коронка, перловий, з-під нього спадає серпанок».


Той, що греблі рве

Це жвавий та енергійний водний хлопець з занадто бурхливою та непередбачуваною поведінкою.
«…молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами, від каламутно-жовтої до ясно-блакитної, і поблискує гострими злотистими іскрами».

Русалка Польова

Русалка Польова – подруга Мавки. Має ніжний та лагідний характер. Благає Мавку зупинити Лукаша, коли той починає жати пшеницю в полі, бо це завдає їй болю.
«…зелена одіж на їй просвічує де-не-де крізь плащ золотого волосся, що вкриває всю її невеличку постать; на голові синій вінок з волошок, у волоссі заплутались рожеві квітки, ромен, березка».

Той, що в скелі сидить


Той, що в скелі сидить – «страшне Марище», злий та лихий дух підземелля, який карає неслухняних лісових істот за зраду місцевих законів (так, він ув’язнює Мавку за те, що вона кохалася з людським хлопцем).
5. Вивчіть напам'ять останній монолог Мавки ("О, не журися за тіло! - Грай же, коханий, благаю!").


Понеділок 12 квітня 

Вітаю!

Тема уроку:
Драма-феєрія "Лісова пісня". 
Фольклорно-міфологічна основа. Природа і людина у творі

1. Записати визначення.

Теорія літератури.

1) Драматична поема – переважно невелика за розміром віршована п’єса, в якій зливаються драматичне й ліричне розкриття теми, виклад матеріалу відзначається лаконізмом, відсутні широкий фон подій і зовнішня інтрига, а вся увага зосереджена на розкритті ідейного конфлікту між основними противниками в момент його найбільшого загострення.

2) Особливості драматичної поеми:

а) в основі поеми- ідейний конфлікт між її героями;

б) тяжіння до філософських узагальнень, поетичної умовності, символіки, міфологічності;

в) ліричність, емоційність, навіяні поетичними прологами, посвятами, ремарками, монологами;

г) вірш твору – білий п’ятистопний ямб, який дає змогу передати високий стиль поеми;

д) афористичне завершення деяких сцен.

3) Феєрія – театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти.

4) Драма-феєрія – п’єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.

5) Особливості драми-феєрії:

* фантастично-казковий сюжет;

* дійові особи: міфічні або фантастичні істоти;

* відбуваються надзвичайні історії;

* театральний ефект з безліччю театральних трюків.

2. Виконати тест за посиланням: join.naurok.ua Код доступу 6147010

Домашнє завдання. 
Опрацювати матеріал підручника с. 267-272.
31 березня

Доброго дня! 

Тема уроку:
Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні, 
автобіографічні мотиви ("Слово, чому ти не твердая криця..."). 
Відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети

1. Виконати тест за посиланням: (перевірка домашнього завдання): join.naurok.ua Код доступу 8430061

2. Прослухайте поезії:


3. Прочитайте про ці поезії в підручнику с. 263 - 265 . Проаналізуйте зазначене нижче, складіть конспект 

Поезія “Слово, чому ти не твердая криця…”  У ній авторка розмірковує про роль поета і поезії в житті суспільства, розмірковує над мужністю ліричної героїні. Важливо, що ця проблематика перетинається з автобіографічними мотивами твору. Зверніть увагу.

Жанр: громадянська лірика.
Тема: звернення до слова, як до могутньої зброї в руках людини.
Ідея: уславлення міцної зброї, тобто слова, яке в умілих руках перетворюється на меч.

Ліричний герой звертається до слова, як до єдиного, що може її захистити, чим вона може добитися справедливості. Лірична героїня прагне удосконалити його й передати «месникам дужим».

Художні засоби

– епітети: твердая (криця); гострий, безжалісний (меч); вражі (голови); щира, гартована (мова); (зброя) іскристаневідомих (братів); месники (дужі); хворі (руки);

– метафори: слово «зброя іскриста»«єдиная зброя», «меч на катів», «щира, гартована мова»;
– присутні звернення до слова.

Римування: парне.
Віршовий розмір: чотирьохстопний дактиль.

Твір побудований на персоніфікації: до свого слова авторка звертається як до живої істоти, порівнюючи його з гострим мечем та іскристою зброєю. Система вдало дібраних епітетів допомагає створити образ, який став символом не лише поезії Лесіної поезії.

Поетеса вважає, що її слово може бути «мечем на катів» не лише в її руках. І коли не залишиться сил у неї, нові месники підіймуть зброю і кинуться одважно до бою:

Леся Українка розуміє, що боротьба буде нелегкою, будуть поразки і страшні жертви, але це не лякає її.

Вірш Лесі Українки «Стояла я і слухала весну» сповнений свіжості й тепла прекрасної пори року. Всю красу цієї поезії можна пізнати лише при детальному її аналізі. Які художні засоби використала авторка? Яка провідна думка? Який тип римування? Кожна із цих деталей свідчить про неабияку майстерність письменниці. Всього у двох строфах Леся Українка вмістила багату палітру відчуттів, які бентежать душу навесні. Запрошуємо до вивчення.

Жанр: пейзажна лірика
Ідея: віра в перемогу світла над темрявою, життя – над смертю.
Тема: любов до навколишнього світу.
Віршовий розмір: п’ятистопний ямб
Римування: суміжне

Особливо Леся Украïнка любила весну як пору вiдродження, оновлення, надiï. Тому лiрична героïня ïï поезiï стояла i “слухала весну”, яка ïй “багато говорила”спiвала пiснi про любов, молодiсть, радощi й мрiï.

Прекрасна пейзажно-iнтимна поезiя покладена на музику. Ця поезія сповнена виразними інтонаціями через недосяжність щастя, втому від життєвих змагань. Вміння  ліричної героїні “слухати весну” дало їй змогу почути дзвінку й голосну пісню, закличну мову і таємний шепіт.

Голоси весни оспівують любов, юну красу, радощі – все те, про що колись мріялось.

Домашнє завдання.

1. Проаналізувати поезію "Мріє, не зрадь".

2. Прочитати драму "Лісова пісня"

29 березня
Вітаю!

Тема уроку: 
«Сontra spem spero!» як світоглядна декларація сильної вольової особистості. Символічність, романтичні образи, образотворчий прийом контрасту

Поезія «Contra spem spero!». назва якої в перекладі з латині означає «без надії сподіваюсь» написана 19-річною Лесею Українкою. У цей період перед нею постав вибір: чи бути скореною важкою недугою (і не тільки фізично), чи перемогти. Леся не піддалася, вона поставила перед собою мету — і перемогла. Наперекір зловісним «осіннім хмарам» вона відчула жагучу потребу жити повноцінним життям, про що написала в листі до брата (відомого в літературі як Михайло Обачний): «любий Миша! Я воскресла! От і знов беруся здіймати «сізіфовий камінь» догори!..».

Цей вірш належить до лірики «чуття», що є художнім вираженням «крику душі», прагненням молодої жінки жити повнокровним життям навіть тоді, коли на заваді стають особисті й суспільні перешкоди.


Завдання 1. 
Прочитати або прослухати поезію Лесі Українки «Сontra spem spero!».
Завдання 2. 

Запис у зошити. Символіка у поезії «Contra spem spero»
□ Нічка невидна — символ похмурого життя
Зірка провідна — надія, світло, сподівання
Весна золота — передчуття оновлення, прогресу
Квітки на морозі — життя наперекір смерті
Весела пісня — поетичне слово, пронизане оптимізмом
Пригадати фразеологізм «сізіфова праця», його лексичне значення.


Завдання 3.
Скласти паспорт-характеристику поезії.

Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам'ять.
Читати драму "Лісова пісня".


Доброго ранку!

Тема уроку:

Життєвий і творчий шлях Лесі Укранки. Драматична спадщина. Роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці. Збірка поезій «На крилах пісень», її висока оцінка І.Франком. Основні цикли поезій. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки


1. Ознайомитися з життєвим та творчим шляхоп поетеси.

Переглянути відео.



Опрацювати статтю підручника с. 254-261.

Прочитати конспект, скласти тезисний план.

ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК

Неоромантизм – стильова течія модернізму, генетично пов’язана з романтизмом.
Ознаки:
· прагнення поєднати ідеал із дійсністю;
· увага до чуттєвої сфери людини;
· емоційно-інтуїтивне пізнання світу;
· усвідомлення індивідуальності й суспільної свободи;
· піднесення постаті визначного героя;

· самотність – філософська категорія, вимір самоцінності.

Збірка поезій «На крилах пісень»

На початку 1893 року у Львові виходить перша збірка поезій Лесі Українки – «На крилах пісень», яка, за оцінкою Франка, становить найважливіший поетичний здобуток української оригінальної літератури за 1892 рік. До збірки ввійшли цикли «Сім струн», «Сльози-перли», «Подорож до моря», «Кримські спогади», «Дитячі» та ще 29 поезій, не об’єднаних у цикли (серед них «Contra spem spero», «Досвітні огні», «Мій шлях»), а також поеми «Самсон», «Місячна легенда» та «Русалка». Збірка перейнята мотивами стоїчної боротьби з долею.

Провідні мотиви збірки:
-         нарікання на власне життя;
-         доля України;
-         захоплення природою.

     Домашнє завдання.

      1. Знати біографію Лесі Українки, основні поняття.
      2. Виписати 10 фактів про життя Лесі Українки.

  

 


П'ятниця 19 лютого

Вітаю!

Тема:
Образи жінок-інтелігенток: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, прекрасної і вольової художниці Ганнусі у "Valse melancoligue". Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу гпроїнь

1. Прочитати с. 205 - 212.

2. Прослухати 



3. Пояснити терміни: філістер, меланхолійний.

4. Визначити тему та ідею твору.

5. Скласти плани - характеристики до образів Марти, Ганни, Софії (за планом).

1. Зовнішній вигляд.

2. Соціальне і матеріальне становище.

3. Своєрідність світосприймання і світогляду, коло інтересів, схильностей і звичок:

3.1. Характер діяльності й основних життєвих поривань;

3.2. Вплив на навколишніх.

4. Область відчуттів:

4.1. Тип ставлення до навколишніх;

4.2. Особливості внутрішніх переживань.

6. Виписати три вислови відомих людей про твір.

Домашнє завдання:

 Написати есе на тему "Емансипантка у творах Ольги Кобилянської: яка вона?"


Вівторок 9 лютого

Доброго ранку!

Тема уроку:

Образи й символи повісті. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання. Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю

Завдання І. Пригадати зміст повісті "Тіні забутих предків".

Літературний диктант.

1. Кому належать такі слова: « Ізгадай мні, мій миленький,
Два раза на днину,
А я тебе згадаю
Сім раз на годину»
2. Яка  біда сталася з братом Івана, Олексою?
3. На якому інструменті завжди грав Іван?
4. Про кого йдеться у тексті.
 «Він схопив вівцю за хребет і потягнув до себе задом понад широку дійницю. Його руки безперестанку мнуть тепле овече вим’я, одтягаючи дійку, по руках в нього тече молоко, що пахне лоєм і підіймає з дійниці масну солодку пару».
5. Що зробив Іван, зустрівши вперше доньку Гутенюків?
6. Чим пригостила Івана Марійка?
7. Що носила Марічка, щоб не завагітніти?
8. Кому належать такі слова: «Раз я хотіла тебе налякати й сховалась. Запорпалась у мох, зарилась у папороть і лежала тихенько. Ти кликав, шукав, мало не плакав. А я лежала й дусила у собі сміх»?
9. Що робив Іван на полонині?
10. З ким Іван потоваришував на полонині?
11. Кого вівтарі називали «великим», який знищував корів?
12. Хто такий Чугайстер?
13. Хто такий Арідник?
14.  Про кого йдеться у тексті: «Вона була з багацького роду, фудульна, здорова дівка, з грубим голосом й волосатою шиєю. А також полюбила пишне лудіння.»
15. Чим Палагма полюбляла займатися у Святий вечір?
16. На яке свято Палагма бігала гола?
17.  Ким був Юра?
18. Що запропонував чугастер Іванові?
19. В кінці твору описаний обряд...
20. У труну Іванові поклали...

Завдання ІІ.
Дати характеристику образам-персонажам: Іван, Марічка, Палагна (з якої родини походять, чим займалися, риси характеру, що з ними сталося в кінці повісті); 
образам-символам: ватра, трамбіта, співанки, коломийки.

Завдання ІІІ.

Сюжет повісті перегукується з трагедією Шекспіра «Ромео і Джульєтта». У них чимало спільних рис, але є й певні відмінності.

Завдання: знайти спільні та відмінні риси у долі героїв п’єси В. Шекспіра і повісті М. Коцюбинського, заповнити таблицю.

«Ромео і Джульєтта»
В. Шекспіра

Спільне

«Тіні забутих предків»
М. Коцюбинського

 

 

 

Домашнє завдання.

1. Підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Ольги Кобилянської.

2.* Напишіть тезу й аргументи до теми "Є в коханні і будні, і свята...", проілюструвавши прикладами з повісті. 


Завдання на час дистанційного навчання з 11. 01. - 22. 01. 2021 року

Середа 20 січня

Доброго дня!

Тема уроку:

Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіка творчого процесу. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини

І. Перевірка домашнього завдання.

Пройти тест за посиланням: join.naurok.ua Код доступу 1784633

ІІ. Робота над темою уроку.

На початку твору дано перелік образів. Вони незвичайні. Таке  враження, що перед нами драматичний твір. Але це не так. У Коцюбинського дійові особи – це не люди, а почуття, вірніше символи суперечних почуттів, які постійно ведуть боротьбу в душі героя. Автор прагне показати не стільки зовнішній перебіг подій (втеча з міста, приїзд у село, мандрівка серед поля), скільки суперечливу душевну боротьбу за право і можливість повернення до людей. Отже, дія твору відбувається в душі героя. У новелі «видимі» й «невидимі» образи-символи: Моя утома, Залізна рука города, Людське горе – «невидимі»; Сонце, Ниви у червні, Зозуля, Жайворонки, Білі вівчарки –«видимі».

Моя утома – важкий стан, що висмоктував усе прекрасне з душі ліричного героя

Залізна рука города – потяг і саме місто, неспокійне, шумливе

Зозуля – народний образ-символ, що втілює надію на життя

Білі мішки – це образ повішених, яким перед стратою накидали на голову мішки.


* Завдання.

Визначити, що символізують решта образів новели: три білі вівчарки, ниви у червні, жайворонки, сонце, ліричний герой, селянин.


 Домашнє завдання.

Прочитати повість «Тіні  забутих предків»; підготувати відповідь на запитання «Коли в Коцюбинського з’явився задум написати твір про гуцульське життя?»




Понеділок 18 січня

Вітаю! 

Тема уроку:

Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками «поезії в прозі». Автобіографічна основа. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи. Поетика імпресіонізму

І. Робота над темою уроку.

Літературознавець Валерій Шевчук, досліджуючи творчий доробок М.Коцюбинського, писав, що докорінно змінилася манера письма митця в 1900 – 1902 рр., коли, за визначенням академіка Єфремова, письменник знаходить сам себе і стає тим незрівнянним Коцюбинським, яким ми його знаємо, тобто утверджує свій «сонячний імпресіонізм».

            Impression – враження. Імпресіонізм як мистецький напрям виник у французькому живописі в ХІХ – на початку ХХ століття і був характерний тим, що відтворював не саму дійсність, а те, як вона впливає на людину, її емоції, душевний стан.

* Робота в зошитах.

Риси імпресіонізму:

  • психологізм у змалюванні персонажів;
  • прагнення відтворити найтонші зміни в настроях, схопити миттєві враження;
  • особливий лаконізм прози;
  • ритмічність;
  • багатство відтінків у змалюванні дійсності;
  • збільшена увага до кольорів, звуків, яскравих деталей;
  • одночасна відмова від великих соціальних проблем.

Основне завдання – витончене відтворення суб’єктивних вражень, мінливих відчуттів і переживань без заглиблення в їх суть.

Представники в літературі – М.Коцюбинський, В.Стефаник, О.Кобилянська, Г.Косинка

Робота з теоретико-літературознавчим матеріалом.
(Ознайомитися з основними поняттями)
„Intermezzo” психологічна новела з жанровими ознаками «поезії в прозі».
  Intermezzo (з італ. – перепочинок, пауза) - перерва в творчості, відпочинок.
 Поезія в прозі – невеликий ліро-епічний твір, написаний ритмічною прозою, який відзначається образністю, стрункістю композиції, сконцентрованістю змісту.
Психологізм - (грец. psych — душа; лат. lohos — слово, вчення) — передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок,переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками.
Психологічна новелатвір, побудований на глибокому змалюванні психології персонажів.
 Персоніфікація - надання предметам, явищам природи або поняттям властивостей людини, тварини; уособлення. Окремою формою розгорнутої метафори є повна персоніфікація — уособлення.

* Складання паспорту новели.
Прочитати матеріал підручника с. 174 - 179, скласти паспорт новели (історія написання, присвята,  тема, ідея проблеми, образи).

ІІ. Домашнє завдання. 
 Дослідити образи-символи новели.

Середа 13 січня

Доброго дня
Тема уроку:
Михайло Коцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду. Еволюція художньої свідомості: від просвітницьких орієнтацій і реалізму до модернізму

1. Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом письменника (прочитати статтю підручника с. 162-173), скласти тезисний план.
 
2. Переглянути відео 

3. Прочитати новелу Михайла Коцюбинського "Intermezzo". (Д/з)


Понеділок 11 січня

Вітаю з прийдешніми святами та бажаю успішного навчального року!

Тема уроку:

Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націєтворчі процеси. Основні риси українського прозового модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, В. Винниченко). «Нова школа» у прозі

І. Робота над темою уроку.
1. Опрацювати теоретичний матеріал.
2. Скласти конспект (виписати визначення та головні ознаки модернізму).

1. Період останніх десятиліть XIX ст. і початку XX ст. для української літератури продемонстрував зміни в естетичній свідомості митців, що зумовили появу модернізму як нового літературно-мистецького напряму. Не всі митці схвально сприйняли новітні ідеї та форми  мистецтва. Тоді чітко визначилися дві основні тенденції літературного розвитку. Одна – традиційна, просвітницька, народницька. Друга – виразно новаторська, зорієнтована на європейські віяння і здобутки, в основному модерністська. Але в українському письменстві ранній модернізм виявився явищем не так естетичним, як культурно-історичним, а це означало, що національній самоідентифікації в художніх текстах модерністського звучання митці приділяли особливу увагу. Іван Франко справедливо наголошував, що письменники модерністського напряму виявляли себе патріотами, адже намагалися «цілком модерним європейським способом» у літературі відтворити «своєрідність життя українського народу».

2. Для творів молодих прозаїків, які в літературознавстві отримали назву «нової школи» (Ольга Кобилянська, Михайло Коцюбинський, Василь Стефаник, Володимир Винниченко, Богдан Лепкий), властиві інтелектуалізовані роздуми героїв про індивідуальні й загальнокультурні проблеми, елементи психоаналізу в розкритті характерів, оприявнення сфери підсвідомого, соціальної і масової психології. На перший план виходять новітні форми й засоби зображення: міфологічні образи, символи, імпресіоністичне нюансування людських почуттів і думок.

3. Модерністи реалізували свої таланти як пошуки «вглиб людини», прагнули переосмислювати дійсність, піднімаючи особистісне над буденним і рутинним.

Для модерної української прози характерними виявилися пошуки сильної особистості, людини, яка має сміливість відстоювати власний вибір, своє природне право гідно жити, реалізувати свої здібності. Із цієї причини новаторські віяння в українському красному письменстві справедливо вважають протистоянням літературних «батьків» та «дітей», адже послідовники модернізму визнавали право на існування літератури для обраних, високоінтелектуальних її читачів, навіть афішували гасло «мистецтво для мистецтва», яке митці-народники сприймали дуже критично.

4. Творчість молодих літераторів-«бунтарів» і творчість письменників старшого покоління – «традиціоністів» – суттєво відрізнялася. Якщо в попередні десятиліття характерними для українського красного письменства були образи зламаних долею, нещасних, безпорадних і слабких персонажів, то модерна проза передбачала своєрідний рух опору обставинам, суспільству, застарілим уявленням про щастя. Модернізм поривав зв’язки з традиціями класичної літератури, йому був властивий активний пошук нових виражальних засобів, він звертався до новаторських для українського письменства ідей емансипації, фемінізму, ніцшеанства.

Емансипація – буквально: звільнення від залежності, вирівнювання у правах.

Фемінізм – ідеологія, громадські рухи за досягнення рівних політичних, економічних, культурних, особистих та соціальних прав жінок із чоловіками.

Ніцшеанство – філософська течія, започаткована німецьким ідеологом Фрідріхом Ніцше, наріжним каменем якої був культ сильної особистості.

5. Жіночі образи-характери в літературних творах уже набули цілісності й самодостатності. Героїні модерної української прози вже усвідомлювали свою потенційну рівність у правах і обов’язках із чоловіками. Актуальність відтворення «духу доби» увиразнювали ідеї фемінізму й емансипації. Письменниці-модерністки (Наталя Кобринська, Любов Яновська, Уляна Кравченко, Людмила Старицька-Черняхівська, Христина Алчевська) у своїй прозі розкривали теми, які досі були майже заборонені. Інтелектуальний напрям українського літературного модерну в ліриці й драмі очолила Леся Українка, у прозі – Ольга Кобилянська.

6. Водночас у нашому національному красному письменстві зародився культ сильної, яскравої чоловічої особистості, тобто такого літературного героя, який демонстрував би свою незламність і непоборність у найскладніших життєвих ситуаціях. Тема самого митця як надзвичайно вразливого носія таланту, людини з високим порогом болю в західноєвропейській та американській літературах уперше також з’явилася тільки у творах модерної літератури.

7. Також для модерних прозових творів цього періоду властиві психологізм, ліризація та поширення малоформатних жанрів. «Традиційна «мала» епічна форма... на початку XX ст. стала провідним жанром у тогочасній прозі, художньо досягаючи небувалого розмаїття модифікацій. Полістильні, різнотематичні, поглиблено психологічні, жанрово поліфонічні оповідання характеризувалися активним взаємопроникненням епічного, ліричного й драматичного начал». На думку І. Франка, письменники нової генерації втілювали в новелах чуттєві рефлексії душі, яку вони малювали, що породжувало «несвідомий наклін до ритмічності і музикальності».

8. У формуванні українського модернізму значну роль відігравало не тільки західне мистецтво, але й «філософія серця», споріднена з філософією життя. Західноєвропейські модерністи уникали соціальних і політичних проблем, а українські були заангажовані національними питаннями. «Це, – як зауважив В. Пахаренко, – негативно позначилося на художньому, естетичному рівні творів (зокрема у Івана Франка, Лесі Українки, Олеся, Вороного, Володимира Сосюри, Олена Теліга, Василь Симоненко) проте й увиразнювало актуальність, величезне значення і авторитет українського модерного письменства в житті нації, не давало йому (письменству) змізерніти, перетворитися лише на розвагу. Цікавою у цьому контексті є духовна еволюція двох представників раннього українського модернізму – Лесі Українки та М. Коцюбинського, які починали як реалісти».

9. Модернізм вибірково сприймав традицію, переосмислював її, визнавав неможливість пізнання чи відтворення сучасного світу наявними засобами й прийомами, тому сповідував ідею нового погляду на світ і нових підходів до людини, абсолютизував категорії «краса», «чисте мистецтво». Модернізму притаманні конструктивність, віра в прогрес та гуманістичні ідеали. У межах модернізму виділяють такі літературні течії: символізм, імпресіонізм, експресіонізм, футуризм, авангардизм, сюрреалізм, неоромантизм.

Модернізм загальна назва літературних напрямів та шкіл ХХ ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість.

Визначальні риси модернізму:
- новизна та антитрадиціоналізм (хоча модерністи ніколи не поривають із літературною традицією цілком);
-   у творах затверджується перевага форми над змістом;
-  зосередження на «Я» автора, героя, читача;
- психологізм, увага до внутрішньої боротьби роздвоєного людського «Я»;
- широко використовуються такі художні прийоми, як «потік свідомості» та монтаж, що прийшов у літературу з кіномистецтва;
-  використання символу як засобу пізнання й відтворення світу;

          -  ліризм (навіть у прозі, драматургії, публіцистиці);

-   естетизм. 

ІІ. Домашнє завдання.

1. Знати основні поняття з теми.
      2. Прочитати статтю підручника с. 161.





Понеділок 14 грудня 

Доброго ранку!

Всім бажаю гарного настрою та залишайтеся вдома, щоб не травмуватися!!!

Тема уроку: 

Іван Франко "Сойчине крило". Образ героя-адресата - уособлення боротьби між "естетикою" і "живим чоловіком". Гуманізм новели

І етап. Перевірка домашнього завдання.

Виконати тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу 6943674

ІІ етап. Робота над темою.

1. Скласти паспорт-характеристику новели "Сойчине крило".

2. Пояснити яку роль відіграють образи-символи в новелі (письмово):

- образ сойки

- сойчине крило

- сукня героїні

- дзвінок у двері.

ІІІ етап. Домашнє завдання.

1. Написати висловлювання "Чи зміг (ла) я пробачити Марію?" (3-5 речень).

2. Прочитати драму Івана Франка "Украдене щастя" або переглянути фільм.



Понеділок 12. 10. 2020 року 

Доброго ранку!

Тема уроку: Іван Карпенко-Карий. Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності. Драматургічне новаторство письменника



Сьогодні на уроці ви познайомитеся з життєвим шляхом і творчою діяльністю драматурга І.Карпенка-Карого, його зв’язком із «театром корифеїв», усвідомите багатогранність літературної та театральної діяльності письменника; поглибите свої знання з теорії літератури про жанрову різноманітність його драматичних творів.

Та перш ніж перейдемо до теми, перевіримо виконання домашнього завдання. Дати письмові відповіді на наступні запитання.

1. Яка подія відбулася у 1865 році?

2. Назвіть корифеїв українського театру.

3. Що означає слово "корифей"?

4. Коли було створено перший український професійний театр?

5. Де гастролювала трупа Марка Кропивницького?

6. Коли єдина театральна трупа розділилася на два творчих колективи та хто їх очолив?

7. Яку співачку називали "українським соловейком"?

8. Назвіть представників родини Тобілевичів.

9. Яку актрису називали окрасою українського театру?

10. Як називався професійний театр створений у Львові у 1864 році?

Працюємо за темою уроку.

1. Опрацювати матеріал підручника с. 89 - 98.

2. Записати в зошит 

ТЕМАТИКА ТВОРІВ ІВАНА КАРПЕНКА-КАРОГО

1) соціально-побутові драми про скалічену долю вихідців із простого люду; 
2) драми з життя інтелігенції, зокрема - акторів; 
3) комедії, головним сатиричним персонажем яких був учорашній неграмотний селянин, який за короткий час зумів скупити чимало землі й стати багачем; 
4) трагедії з історичним контекстом. 

-    життя селян; 
-    історичні драми; 
-    викриття вад людей; 
-    показ чиновників-глитаїв; 
-    аморальність людей; 
-    чисті почуття. 

3. Скласти психологічний портрет письменнтка (можна схематично).

Домашнє завдання:

1. Знати біографію І.Карпенка-Карого с. 89-98.

2. Прочитати трагікомедію «Мартин Боруля», уміти її аналізувати. Можна переглянути фільм Г.Юри і Л.Швачка «Мартин Боруля» (адреса в мережі Інтернет: http://v7.arg.ua/6026-martin-borulya-1953-tvrip-ukr.).




1 коментар:

  1. Доброго дня! Пропонуємо тематичні виставки нашої бібліотеки, які можуть стати в пригоді. https://library.bdpu.org.ua/informatsiyno-navchal%ca%b9na-diyal%ca%b9nist%ca%b9/vustavku/

    ВідповістиВидалити