25 травня
Вітаю!
Тема уроку. Володимир Діброва. "Андріївський узвіз"
Завдання
1. Знайомство з письменницею.
Пагутяк Галина (Москалець Галина Василівна) - сучасна українська письменниця. Лауреат Шевченківської премії з літератури (2010)
Давно уже ніхто з жінок в українській літературі так не заворожував читача своєю міфо-поетичною прозою, як це робить Галина Пагутяк. Вона ввійшла в літературу рано, двадцятирічною дівчиною, ввійшла стрімко і сміливо. Дебютувала великими творами, і в кожному була іншою. Згодом подивувала своїх прихильників філігранною малою прозою. У своїх новелах в декількох рядках, в одному абзаці, вона творить надзвичайної сили й яскравості образи.
Проза Галини Пагутяк перекладена англійською мовою (Оповідання "Потрапити в сад"; німецькою уривки з повісті "Захід сонця в Урожі", новели "Тебе спалить сонце" та "Дивись назад"; російською повість "Діти"; словацькою повість "Соловейко" та хорватською новела "Дивись назад".
2. Прочитати оповідання «Потрапити в сад» https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3529
3. Теорія літератури
Жанр – оповідання
Тема твору «Потрапити в сад» — самотність, безпритульність особистості в суспільстві, байдужому до долі людини.
Ідея оповідання “Потрапити в сад”— розкриття душевного багатства героя, його гідності й самоповаги, доброти й щирості у ставленні до оточуючих та світу.
Проблематика — утвердження гуманістичних ідеалів, моральних чеснот.
Коментарі до твору, пояснення: Гола, неприкрита й неприкрашена правда життя. Як часто ми відвертаємося від жебраків, інвалідів, безпритульних, зневажаємо їх. Можливо, хтось і заслуговує такого ставлення. А якщо це жертви непереможних обставин? Нещасний Грицько, невезучий, та є у нього свої поняття про гордість і честь, товариську взаємодопомогу, тяга до книги й філософських роздумів про життя. Такий же й Микольцо. Зворушливе їхнє ставлення один до одного, до собаки, до духовних цінностей. Письменниця закликає завжди пам'ятати, що ми — люди, берегти й шанувати в людині її внутрішній гуманний потенціал.
Сашко-оповідач |
Автор-оповідач |
Остап Вишня писав нариси,
фейлетони, плідно працював як перекладач, але найбільше слави зазнав як
гуморист і сатирик. Увів в українську літературу й утвердив у ній новий
різновид гумористичного оповідання, що його сам же й назвав усмішкою.
Новому жанру Остап Вишня дав
таке жартівливе значення: «Мені нове
життя усміхається, і я йому усміхаюся! Через те й усмішки». Остап
Вишня активно розвивав жанрові різновиди усмішки: усмішка-пародія,
усмішка-жарт, усмішка-нарис, усмішка-мініатюра тощо.
Аналіз
збірки «Мисливські усмішки»
У післявоєнний період Остап
Вишня створив великий цикл неперевершених за своєю майстерністю, тонкістю
відчуття рідної природи «Мисливських усмішок».
«Мисливські усмішки» є
найбільш поетичними творами Остапа Вишні. Це справді ліричні вірші в прозі, які
стоять в одному ряду із «Записками мисливця» Тургенєва, мисливськими етюдами та
оповіданнями Лєскова і Пришвіна. «Мисливські усмішки» з повним правом можна
називати лебединою піснею письменника.
Після війни Остап Вишня
найчастіше вирушав на полювання з Максимом Рильським, якого називав Максимом
Черешнею. Переважно вони поверталися зовсім без здобичі, бо не за нею і
вирушали, але задоволені й щасливі, що відпочили, намилувалися краєвидами,
нарозмовлялися з друзями й наслухалися різних побрехеньок. Девізом Остапа Вишні
були промовисті слова: «Живіть, зайці». Цей девіз стосувався і М. Рильського,
А. Малишка. Якщо ж і траплялося вполювати звірину, настрій був зіпсований і
полювання перетворювалося на траур по убієнному. У центрі «Мисливських усмішок»
стоять благородні, розумні, кмітливі люди. Це були щирі любителі й охоронці
природи, які кохалися в пташинці і звіряті, деревці і квіточці. Остап Вишня
приятелював з цими людьми.
Герої усмішок, здається, не
полювали по-справжньому: найважливішим для них було відпочити від повсякденної
метушні, помилуватися вечірніми зорями та світанковими ранками над тихими
озерами. Художні компоненти «Мисливських усмішок»: дотеп, анекдот, пейзаж,
портрет, пісня, авторський ліричний відступ, порівняння, епітети,
персоніфікація, гіпербола. Усмішки «Відкриття охоти», «Заєць», «Лисиця»,
«Лось», «Ружжо», «Дикий кабан, або вепр», «Екіпіровка мисливця», «Як варити і
їсти суп із дикої качки», «Сом» — ось далеко не повний перелік кращих творів
цього циклу.
«Мисливські усмішки» — яскрава сторінка не тільки в багатогранній
творчості Остапа Вишні, а й у всій українській сатирично-гумористичній
літературі. Тематичний цикл усмішок: сільські, мисливські, закордонні,
київські, кримські тощо.
Морально-етичні колізії твору. Жіночі образи в ньому
Опрацюйте, складіть табличку "Жінки в житті Степана Радченка"
Основну увагу
автор зосереджує на «діалозі» героя і Міста. На фоні міста характер героя
змінюється. До міста Степан приїжджає з благородними намірами і вивчитись, і
повернутись в село. Навіть переживаючи ворожість до Міста, відчуває, що те
завойовує його душу. Сильна натура, Степан, у свою чергу, прагне завоювати
Місто. У цьому він не гребує ніякими засобами.
Роль жіночих образів,
як один із аспектів характеристики головного героя.
Етапи
«просування» Степана до серця міста можна назвати, якщо згадати місця
проживання його коханок. Надійка – село; Мусінька –
передмістя; Зоська – місто; еліту міста, зовсім відкритий
стиль життя презентує Рита.
Надійка, яка мешкає в сараї (столярня) Гнідих, де за стінкою жили
корови — це символ села. (Степан відчував себе чужим у місті. Навіть
у книжках зосереджувалося все чуже, усі небезпеки. Поступово Степан розуміє, що
місто треба здобути, а не ненавидіти. А він — це нова сила, що
покликана із сіл змінити місто, він має стати на зміну гнилизні минулого,
будувати майбутнє. Переконаний, що має навчатись, щоб потім повернутися до
села).
Ставлення Надійки до Степана: Вона беззахисна перед Степаном, тихо й покірливо дає все, чого він
вимагає: відверті лестощі, ніжність, підтримку й завжди доступний притулок,
своє тіло.
Ставлення Степана до Надійки: Споживацьке, як до краму. Степан, коли дізнається про зв’язок Надійки з
Борисом Задорожнім, своїм товаришем, спочатку обурюється: «Невже вона полюбить
цього Бориса?». Згодом хоче відібрати те, що належить йому. Але втома та інші
важливі проблеми заступили хлопцеві цей порив, тому Степан, «беручись до
книжки, байдуже мовив: «Хай бере». Отже, узяв, віддав, спробував повернути й
дуже здивувався її холодному прийому.
Чому Степан кидає Надійку? Для Степана Надійка стала уособлення сільського минулого, яке примушувало на себе озиратися й заважало вільно дихати.
Мусінька (Тамара Василівна Гніда), яка мешкає в кухні Гнідих. (Починає
знайомитися з містом. Усвідомлює, що не повернеться до села. Степан ще не
відчуває себе причетним ні до села, ні до міста. Стан «непевної рівноваги між
рудим френчем і сірим піджаком». Відчуває себе самотньо. Знайомиться з усім
тим, що символізує причетність до міста: тістечка, магазини, кіно, міські
жінки.
Ставлення Степана до Тамари Василівни
«Мусіньки»: Мусінька – це справжня жінка, поруч з якою всі
дівчати «були маніжними ляльками, які віддатися вважали за подвиг, самопожертву
й невідплатну послугу».
Ставлення Мусіньки до Степана: Невибаглива жіночка, підпускала до себе Степана холодними ночами,
годувала, не вимагала якогось особливого ставлення, кохання, приймала його
таким, яким він є: жорстоким, ніжним або просто байдужим.
Чому Степан кидає Мусіньку? Вона своїм жертовним коханням, невибагливістю допомогла йому
самоствердитися, але для його нового становища в місті потрібна була міська
жінка.
Зоська Голубовська, мешкає в кімнаті на Львівській вулиці, яку віддав Борис Задорожній. (Прагне увійти до міського товариства, а Зоська як спосіб зробити це. Прагнення стати справжнім городянином. Зоська — це типовий міський персонаж. Символізує утвердження Степана в місті).
Чим Зоська відрізняється від інших
дівчат? Вона палить, має коротку зачіску, а головне, у
стосунках зі Степаном перебирає на себе активну роль.
Ставлення Степана до Зоськи: «Хлопець лишився невдоволений, примірявши її до себе…» Для Радченка
Зоська довго залишається незрозумілою, він думає про те, що вона не змогла б
вижити в селі. Зоська – перша жінка, яку він не спроможний так легко завоювати.
Опір, що чинить дівчина, геть пригнічує Степана. Він витрачає на неї всі свої
гроші, весь час і сили, забуває про навчання, роботу, його сутність охоплює
суцільний хаос, але відмовитися від дівчини Радченко не може, адже чоловік
ніколи не може змиритися з поразкою. Коли він майже змирився з думкою, що
Зоська ніколи не стане його, удаючись до останніх спроб, нарешті заволодіває
дівчиною.
Ставлення Зоськи до Степана: Віддавшись йому, Зоська цілком усвідомлює свою залежність. Якась
приреченість та безвихідь відтпер відчувається в кожному слові та дії раніше
такої непокірливої Зоськи. Коли Радченко після завоювання дівчини повертається
до активного існування, Зоські залишається чекати їхніх побачень двічі на
тиждень, ще й вислуховувати безкінечні дифірамби, складені самим Степаном, собі
ж і присвячених. Зоська не витримує жорстокого розриву зі Степаном.
Чому Степан розриває стосунки з Зоською? Дуже скоро зустрічі з Зоською стануть обтяжливи й нудними для хлопця. Нарешті він грубо розриває стосунки: «Обридла ти мені. Відчепись од мене, от що!». І на тій же вечірці Радченко починає відверто фліртувати на її очах із Ритою, Зосьчиною знайомою. Зоська була для нього уособлення міста. Принижуючи цю дівчину не тільки морально й фізично, Радченко досягає своєї мети, заради якої прийшов, – завоювати місто.
Рита мешкає в «Справжній кімнаті» (простора, світла й окрема кімната у великому будинку десь в новому районі). (Степан відчуває себе вже частиною міста. Він упевнений у собі. Прагне насолоджуватися всіма перевагами міського життя, компенсувати згаяний час. «Досі він любив жінок, випадково зустрінутих на його шляху, а сам ще не обирав». У стосунках з жінками він переходить від пасивного до активного вибору).
Чим приваблюють Степана стосунки з
Ритою? Вона мешкає не в Києві, а в Харкові. Відтепер
стосунки не будуть для нього надто обтяжливими, а навпаки, досить зручними.
Подобається хлопцеві її вражаюча привабливість.
Чи можна сказати, що до Рити у Степана
також споживацьке ставлення? Так. Бо його
не цікавлять чесноти дівчини, достатньо її привабливості. Головне, щоб Рита і в
майбутньому час від часу з’являлася в його житті, розвіюючи його думки та
задовольняючи тіло. Вона допомагає цьому сільському хлопцеві позбавитися
комплексу меншовартості.
Чому жодній жінці, з якою персонаж був
близький, він не дав щастя? У серці
Степана немає місця коханню, співчуттю, милосердю, а тому він – глибоко нещасна
людина. Так, він розкрив своє творче я, досяг матеріальних благ, але сенсу
життя так і не зрозумів. Така людина іншому щастя дати не може.
Висновок. Кімната символізувала фізичне утвердження в місті, зміцнення матеріального становища, а жінки — це немовби етапи внутрішньої еволюції Степана, етапи вживання його в міське середовище. Так, Надійка його цікавить, доки він відчуває свою внутрішню причетність до села, «вона була від села, що зблякло в ньому». А Зоська виступає вже як повністю персонаж міста. Жінки для Степана водночас — це порятунок від самотності в чужому для нього середовищі.
Жінок, які
любили його, і серед яких Степан шукав спокою, він використовував у досягненні
своєї мети. Штучність, фальшивість поведінки багатьох городян герой не відкине,
а швидше перейме.
Домашнє завдання.
Написати коротке есе (5-7 речень) на тему: "Жіночий образ...в романі "Місто" та його значення для сюжету", для есе оберіть один жіночий образ - на ваш смак.
Українська
література «розстріляного відродження» - це новий якісний етап розвитку
української літератури. Вона подарувала нам безліч захоплюючих тем та ідей, які
нічим не поступаються європейським традиціям. І серед новаторів художнього
слова постає постать Валер’яна Підмогильного, а з його ім’ям пов’язана
інтелектуально – психологічна лінія розвитку української літератури.
Світова література має багато образів
міста, у французів
О. де Бальзака, Є. Золя, Г. де Мопассана знайдемо величні образи Парижа, у
російських письменників А. Бєлого, Ф. Достоєвського – Петербурга, у англійців
Ч. Деккенса і У. Теккерея – Лондона. Цю традицію можна знайти також і в
українській літературі, зокрема у творах І. Нечуя – Левицького бачимо панорами
Києва.
Роман В.Підмогильного «Місто» розгортає
перед читачем панораму Києва початку 20-х років ХХ століття. Образ міста –
ключовий у романі. Бачимо його різним: яскраво-сонячним і похмурим. Автор малює
жебрацькі околиці з хлівами, худобою і елітні квартали з розкішними квартирами,
вокзал і казино, театр і пляж, кав’ярні і базар. Місто водночас і хаотичне, і
гармонійне. Воно живе своїм життям. І ти або приймаєш його ритм, або міське
життя не для тебе. У романі світовий мотив
підкорення людиною міста як шлях розвитку людської цивілізації набув
модерністичного забарвлення,
психологічно – філософського трактування. Із розвитком міст тисячі
сільських хлопців і дівчат потягнулись до них. Серед них герой твору, Степан
Радченко, їде на навчання на три роки, як він думає,
але залишається назавжди. Степан проходить болісну еволюцію характеру,
завойовуючи місто.
Основну увагу автор зосереджує на
«діалозі» героя і Міста. На фоні міста характер героя змінюється. До міста
Степан приїжджає з благородними намірами і вивчитись,
і повернутись в село. Навіть переживаючи ворожість до Міста, відчуває, що
те завойовує його душу. Сильна натура,
Степан, у свою чергу, прагне завоювати Місто. У цьому він не гребує ніякими
засобами. Жінок, які любили його і серед
яких Степан шукав спокою, він використовував у досягненні своєї мети.
Штучність, фальшивість поведінки багатьох городян герой не відкине, а швидке перейме. Після досягнення певного становища
він відчуватиме свою самотність. Тому все частіше спливатимуть спогади про
село. Місто не принесе Степанові гармонії і спокою. Він відчував
духовну пустоту.
Саме тривога, дисгармонія приховувалися
у сокровенних надрах внутрішнього світу головного героя, а це ЕКЗИСТЕНЦІЯ.
Теорія літератури
Екзистенціалізм — філософський напрям, який сформувався у французькій
філософії та літературі в першій половині XX ст. Його
основоположником є датський філософ Серена К'єркегор (кінець XVIII ст.), який
уважав, що наука недостатньо звертає увагу на конкретну людину, її
переживання та страждання, емоції та думки. Визначальні
риси екзистенціалізму: ·
абсурдність
буття,відчай,страх смерті; ·
особистість
має протидіяти державі,суспільству “ворожому” середовищу; ·
вища
цінність у свободі особистості; ·
існування
людини тлумачиться як драма свободи; ·
в художніх
творах розповідь ведеться від першої особи. В
українській літературі екзистенціалізм проявився у творчості:В. Підмогильного, І. Багряного, В. Барки, В.
Шевчука, в поезії представників «нью-йоркської групи», в ліриці В.Стуса. Основним
положенням екзистенціалізму є постулат: екзистенція
(існування) передує есенції (сутності). У художніх творах
екзистенціалісти прагнуть збагнути справжні причини трагічної невлаштованості
людського життя Представники
екзистенціалізму називали кілька шляхів порятунку від абсурду: СМЕРТЬ
(САМОГУБСТВО), БУНТ
(БОРОТЬБА), ТВОРЧІСТЬ |
Психологізм — заглибленість у творі в душу персонажів, їх
психологію. У психологічному творі увага автора переноситься із зовнішнього
(подієвого) сюжету на внутрішній (психологічний), він відслідковує всі порухи
душі своїх героїв, намагається розкрити їх роздуми й мотивацію вчинків,
показати нелегкий шлях внутрішніх колізій. Психологізм почав входити в
літературу в добу реалізму з його аналітичністю, а в час модернізму він
набув популярності. В українській літературі психологізм притаманний творчості
М. Хвильового, В. Підмогильного,драматургії Л. Костенко
Отож, В.
Підмогильний досліджує людину, поєднуючи естетичні засади психологічного роману
та філософію екзистенціалізму.
- Головний герой
роману «Місто» Степан Радченко виходець із села, його справедливо можна
назвати герой - маргінал.
- Що таке маргінал?
Давайте
звернемось до тлумачного словника української мови.
Маргінал 1.Той, хто втратив колишні соціальні зв’язки
і не пристосувався до нових умов життя(звичайно про вихідців із села) 2. Провінціал.
У сучасній
літературі це тип людини, що опинилася на межі села й міста, ніби провисла між
своїм природним середовищем, яке не в змозі відкинути, і новою, не в усьому
зрозуміло культурою міського життя. Спочатку герой ненавидить місто, бо боїться
його. Автор
використовує метафори «ненажерне місто», «лещата міста», «темна безодня міста».
Він, Степан, відчуває себе «жалюгідним селюком серед галасливого міста», «одним
з безліч непомітних тілець серед каменю й розпорядку».
-
А що таке
урбаністика?
Урбаністика – це твори мистецтва, які зображують місто, його
життя та мешканців, побачені, до того ж «міськими очима»
Жанр:
урбаністичний роман (запис у зошиті)
Проблемне питання:
«Степан
Радченко – завойовник міста чи його жертва?»
Степан Радченко
![]() |
|||
![]() |
|||
Завойовник
Жертва
·
Досягає матеріального добробуту (
квартира, гроші, одяг)… ·
Отримує гарну посаду ·
Стає відомим письменником… ·
Навчився гарних манер, вміє
«подати» себе у товаристві |
… та не має поруч коханої жінки,
близької людини, кому можна вилити душу. …та не має справжніх друзів. …за рахунок одного оповідання, а
повість про людей так і не написана. …але це лише маска, під якою все
прораховується наперед. |
«Воно покірно лежало внизу…». Цей останній авторський штрих про місто
сприймається неоднозначно. Так, у цей момент він відчуває себе щасливим,
переможцем. Адже щойно Степан познайомився із красивою жінкою Ритою, яка
відповіла йому взаємністю. Але Рита – це маска, фальш, як і все, що оточує
Степана Радченка. Перемога Степана над
містом лише короткочасна.
Сучасний
літературознавець Раїса Мовчан вважає, що «загальна еволюція героя є шляхом в
нікуди».
Компаративістський
аналіз рис характеру героя
Степан Радченко – неоднозначний герой.
Він є ані позитивний, ані негативний. Читач не знайде в романі оцінки вчинків
головного героя іншими персонажами, бо всі події переломлюються через
свідомість Радченка. Сам автор ніде не схвалює і не осуджує свого героя. Така
манера оповіді зближує В. Підмогильного з творами Гіде Мопассана та Оноре де
Бальзака.
Схема «цілісної» людини
Біологічне |
Духовне |
Соціальне |
Приятельські стосунки, закоханість у
Надійку, Зоську, потім брутальна поведінка; елементарне задоволення
матеріальних потреб, потім прагнення до комфорту; здоровий спосіб життя як
засіб самозбереження; інстинкт завойовника (жінок, міста) |
Мрія принести на село «нове життя»;
чітко поставлена мета й прямування до неї; прагнення слави, визнання;
наполегливість, працелюбність, прагнення до знань; емоційність, схильність до
філософських роздумів, самоаналізу |
Висока громадянська активність у
молодості; ділові якості, що дозволили зробити кар’єру; вибір пріоритетів |
На початку твору Степан – один з
багатьох сільських парубків, які прибувають до Києва. У нього переважає
біологічне: відчуженість до незрозумілого міста, стосунки з жінками є щаблями
задоволення егоїстичного «я». проте письменник вивів людину, в якій постійно
борються комплекси добра і зла, який цікавиться людьми, що дає поштовх до
розвитку особистості. Поступово інтелектуальне начало здобуває перемогу. Степан
розвивається як людина і як письменник. У першому його оповіданні «Бритва»
показано шлях бритви від одного господаря до іншого (людина відсутня в
оповіданні). А в кінці твору Радченко сідає писати повість про людей. Таким
чином, замальовується еволюція героя.
«Ланцюжок»
світоглядної та психологічної еволюції характеру головного героя.
СВІТОГЛЯД
На початку твору. Він —
«нова сила, покликана із сіл до творчої праці. Він, як йому здається, один із
тих, що повинні стати на зміну гнилизні минулого й сміливо будувати майбутнє»,
вважає, що «не ненавидіти треба місто, а здобути. Таких,
як він, тисячі приходять до міста, туляться десь по льохах, хлівах та бурсах,
голодують, але працюють і вчаться, непомітно підточують його гнилі підвалини,
щоб покласти нові й непохитні. Тисячі Левків, Степанів і Василів облягають ці
непманські оселі, стискують їх і завалять. В місто вливається свіжа кров села,
що змінить його вигляд і істоту. І він — один з цієї зміни, що їй від долі
призначено перемогти».
Далі. На молодіжній вечірці
Степан спостерігає за «собі подібними» і в його душі піднімається хвиля
протесту: «Невже і він такий? Невже вічна доля села бути тупим, обмеженим
рабом, що продається за посади й харчі, втрачаючи не тільки мету, а й людську
гідність?»
Разом із тим «він заздрив їм, і не ховав
від себе цього, бо теж хотів висунутись і бути обраним. Сміх і оплески, що були
нагородою тим щасливцям, мало його не ображали, і кожен новий з них,
з’являючись коло кафедри, ставив йому боляче питання, чому це не він, бо він
хотів бути кожним із них, однаково — прозаїком чи поетом».
У кінці. «Що більше
Степан свою кімнату встатковував, то чужішою вона йому була»; «вечори обнімали
його лячним неспокоєм, почуття страшної самотності гнітило його. І він терпів
божевільний біль людини, що втратила особисте…»
ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН
Тверда впевненість —> переконання у
власній правоті —> сумніви —> заздрість —> неспокій —> розгубленість
—> відчуття самотності —> «осяяння», відчуття переможця.
3. На основі опрацьованого матеріалу написати твір-характеристику "Маргінальний образ українського інтелігента".
Проза В. Підмогильного тематично розмаїта: через усю творчість письменника 20-х pp. XX ст. як магістральна проходить чи не найпоширеніша в тогочасній літературі тема: революція й людина. Тільки він сприймав її інверсійно: людина й революція, і відповіді на питання, котрі постають перед українською культурою, нацією загалом, пов’язував, передусім, із проблемою міста й села, їхніх взаємин, зображуваних у минулому й сучасному, у соціальному та національному аспектах, у контексті життя всього народу. Про те, як прагнула селянська молодь сама «вийти в люди», здобуваючи колись недосяжну науку, і як розуміла свою місію у відвоюванні зрусифікованого царизмом міста, письменник розповів у найвидатнішому творі — романі «Місто».
В.
Підмогильний створив модерний роман, у якому, на відміну від традиційної
селянської й соціальної тематики, акцент переноситься на урбаністичну
проблематику, порушуються філософські питання буття, аналізується психіка
героїв, а конфлікт розгортається між людьми з різними світоглядами. «Місто» —
перший урбаністичний роман в українській літературі, з новими героями,
проблематикою та манерою оповіді
Теорія літератури
Екзистенціалізм — філософський напрям, який сформувався у французькій філософії та
літературі в першій половині XX ст. Його основоположником є датський філософ
Серена К’єркегор (кінець XVIII ст.), який уважав, що наука недостатньо звертає
увагу на конкретну людину, її переживання та страждання, емоції та думки. Як
філософська течія екзистенціалізм сформувався після Першої світової війни у
Франції та Німеччині.
Маргінальність — характеристика образу чи героя, що перебуває «на межі» між двома
станами. Герой-маргінал зазвичай — виходець з нижчого класу, який намагається
завоювати вищі сфери суспільства, піднятися по драбині успіху. Традиція таких
героїв йде від О. де Бальзака. В українській літературі типовим маргінальним
героєм є Степан Радченко з роману В. Підмогильного «Місто» — уже не селянин,
але ще не інтелігент, що хоче «підкорити» місто, стати відомим письменником.
Психологізм — заглибленість у творі в душу персонажів, їх психологію. У
психологічному творі увага автора переноситься із зовнішнього (дієвого) сюжету
на внутрішній (психологічний), він відслідковує всі порухи душі своїх героїв,
намагається розкрити їх роздуми й мотивацію вчинків, показати нелегкий шлях
внутрішніх колізій. Психологізм почав входити в літературу в добу реалізму з
його аналітичністю, а в час модернізму він набув популярності. В українській
літературі психологізм притаманний творчості М. Хвильового, В. Підмогильного,
драматургії Л. Костенко.
Іронія — засіб художньої виразності, прихована насмішка, коли за зовні позитивним висловлюванням ховається висміювання. Найчастіше використовується в сатирі.
Аналіз роману «Місто»
Жанр: урбаністичний роман.
Історія написання.
У романі «Місто» Валер’ян Підмогильний описав
селянську українську молодь, яка на початку 1920-х років тисячами потягнулася в
міста, щоб завоювати й зробити своїм українське місто, влити в нього свіжу
селянську кров, зліквідувати антагонізм між українським містом і селом. Автор
показав бажання молодих селян «вийти в люди», здобуваючи колись недосяжну
науку.
Твір
не був подібний до традиційної народницької прози XIX ст., бо автор
орієнтувався на європейський роман XIX — початку XX ст., засвоївши традицію
романістики Оноре де Бальзака, Гі де Мопассана, Анатоля Франса, Джека Лондона,
а також вітчизняну — Агатангела Кримського, Володимира Винниченка.
Тема: вплив цивілізаційних процесів на людину,
показ світогляду та психологічної еволюції характеру С. Радченка
Ідея: самоствердження особистості, інтерпретоване
на національному ґрунті
Проблеми: підкорення людиною міста; кохання,
кар’єра; добро і зло; багатство і бідність; село і місто
Композиція: складається з 14 розділів
Сюжетна лінія: основною сюжетною лінією роману є еволюція головного героя, Степана Радченка, який проходить шлях від ворожості і ненависті до примирення з Містом. Внутрішні зміни головного героя відображаються через зміни у його ставленні до урбаністичної культури.
Особливості сюжетної лінії. Валер’ян
Підмогильний епіграфом до свого роману «Місто» взяв такі слова з Талмуду:
«Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола:
як тварина — людина їсть і п’є: як тварина — вона множиться і як тварина —
викидає; як янгол — вона має розум, як янгол — ходить просто і як янгол —
священною мовою розмовляє».
Соломія Павличко з цього приводу зазначала:
«Він (автор) зробив тіло головним героєм «Міста» й висунув ідею двоїстості
людини, яка складається з ангельського і тваринного начал. Герої Підмогильного
страждають від роздвоєності між душею (розумом, інтелектуальною сферою) і
тілом, статевим потягом. Гармонія між цими двома сферами дається важко. По суті
вона, на думку автора, неможлива».
Розповідь
подана через історію душі Степана Радченка — енергійного сільського юнака, який
приїздить до Києва, вступає до технічного закладу й сподівається повернутися з
новими знаннями на село. Уперше Київ відкривається йому з Дніпра як край світу
й пуп землі. Роман починається реченням: «Здавалось, далі пливти нема куди».
Під Степановими ногами — ще жодного ґрунту, тільки хистка й непевна вода. Але
не забуваймо: апостол Андрій також прийшов на київські гори цим шляхом.
Завоювання.
Степан
оселяється в передмісті, де життя мало чим відрізняється від сільського. Йому
сусідять хазяйські корови. Згодом він пересувається все ближче до центру,
винаймає окреме помешкання, а в самому фіналі твору нарешті споглядає місто
«згори» поглядом володаря: «Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель,
позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі кам’яні
пальці». Спочатку Київ був для Степана лише мрією, великою, але майже
невизначеною. «Київ! Це те велике місто, куди він іде учитись і жити. Це те
нове, що він мусить у нього ввійти, щоб осягнути свою здавна викохувану мрію» . Місто чуже й
вороже. Степан намагається вирватися на Дніпро, але навіть, вода тут слизька й
відразна. Його тішить однак, кволість міських мешканців і його класова
непричетність до них: «От вони, ці горожані. Усе це — старий порох, що треба
стерти. І він до нього покликаний». Проте… Саме тут місто йде в наступ: «Він
озирнувся — і вперше побачив місто вночі. Він навіть спинився. Блискучі вогні,
гуркіт і дзвінки трамваїв, що схрещувались тут і розбігались, хрипке виття
автобусів, що легко котились громіздкими тушами, пронизливі викрики дрібних
авто й гукання візників разом з глухим гомоном, людської хвилі… на цій широкій
вулиці; він здибався з містом віч-на-віч». Одне слово імпресіонізм — із
фрагментів речей, людей і звуків автор складає портрет міста, у міру освоєння
Степана в Києві змінюється і його сприйняття.
Місто
бачиться зсередини, хоча не перестає лякати, а далі — усе ясніше, чіткіше
вимальовуються його риси. Пересування в пролетарі міста супроводжується також
перевдяганнями. На початку твору секретар лекторського бюро радить Радченкові
змінити одяг: «Всі лиха українців в тім, що вони кепсько одягаються». Перед
крамницею з модним і дорогим одягом Степана не полишає переконання, що варто
йому лише змінити свій вигляд — і він зможе створити щось надзвичайне.
Переселяючись до нового помешкання, Степан спалює своє старе вбрання й викидає
на смітник чоботи. Протягом твору ми спостерігаємо, як Степан піднімається щаблями міського життя.
Саме в Києві юнака захоплює література, він починає писати, стає відомим
письменником і залишає навчання. Він був певен, що вирушає «завойовувати»
місто, що місту потрібна «свіжа кров села», яка змінить «його вигляд і істоту.
А він — один із цієї зміни, якій за долею призначено перемогти». Але, вгрузаючи
поступово в нове життя, стає його апологетом, і думки про повернення остаточно
зникають.
В.
Підмогильний не ставить собі за мету зробити документальний опис
письменницького середовища, він показує народження Автора, його успіхи й
невдачі, його мандри різними світами роману. Степан переходять через світ
студентства, так і не закінчивши вищої освіти, зазирає до робітничого
середовища друкарні. Солідний шматок часу довелося йому витратити на життя у
світі міської богеми — театральної публіки, тих, хто вечорами виходить на
прогулянки та блукає вулицями й вуличками міста, переважно тільки тому, що
насправді не має власного затишного куточка. Письменник показує «засідателів»
видавництв, гральних залів та дешевих підвальчиків. Нарешті, він заводить свого
героя й читача в ще один світ — помешкання типової міської сім’ї, зразкових
міщан Бориса Вікторовича (колишнього доброго знайомого) та Надії Семенівни
(першого Степанового кохання).
Наприкінці
роману Підмогильний «змушує» Степана Радченка ще раз обійти знайомі йому місця:
щось залишилося незмінним, щось стало зовсім іншим, можливо, саме через
Степанове втручання. Але, відбувши такі «оглядини», Степан остаточно переконується,
що все це для нього чуже, далеке або й ненависне. Якщо він і любить своє
минуле, то не за те, що воно було, а саме за те, що воно минуло. Таким
залишається Степан Радченко — складним, суперечливим, неоднозначним. Але можемо
бути впевнені в одному: ця людина напише книгу.
Останнє речення
роману закінчується там, де має розпочатися повість Степана Радченка: «Тоді, в
тиші лампи над столом, писав свою повість про людей».

Опрацювати
матеріал, записати визначення по темі
Умовність зображення: автор моделює художню дійсність, руйнуючи
правдоподібність. Це проявляється й в умовному часі та просторі. Автор зміщує
різні часові й просторові площини: «Композиція — досить вільна, роман
розбудовується на очах у читача — автор зумисне демонструє це, залучаючи його
до активної співучасті в такому віртуальному творенні нової дійсності» (Р.
Мовчан). Уява читача мандрує за подіями, що відбуваються в реальному часі або ж
у спогадах. То ми в місті (в Одесі), то в Італії, потім переносимося на о. Ява,
(Пао), далі — у Румунію.
Літературознавча довідка. Теорія літератури
Умовність зображення — нетотожність образу відповідному об’єкту
зображення, характерна для іншої дійсності, змодельованої письменником. Це
зумисне руйнування правдоподібності зображуваного за допомогою вільного
оперування художніми образами, історичними фактами, логікою розвитку подій та
ін. Умовністю зображення може бути, наприклад, відхід від історичної правди.
Умовність зображення — це події поза конкретним часом і простором.
Художній час і простір — час і простір, змодельовані автором,
недостовірні. Художній простір необов’язково відповідає реальному. Художній
час, на відміну від реального, може забігати наперед або сягати в минуле.
Три людські виміри розкриття особливостей образів:
·
творча праця;
·
дружба;
·
кохання
Образи моря та міста. Море в романі «Майстер корабля» є тлом, на
якому розгортаються події, воно допомагає глибше розкрити внутрішній світ
героїв. Море втілює далеку мрію й нові, незвідані дороги, як і зауважив Ю.
Яновський: «Я ніколи не любив ходити по дорогах. Тому я й люблю море, бо на
ньому кожна дорога нова й кожне місце — дорога».
Образ міста саме у 20-х роках ХХ ст.
відображається в українській літературі повнокровно, це вже не абстрактне
поняття, а берег, до якого прагнуть літературні герої. Ю. Яновський творить
художній простір, у якому розгортається більшість подій у місті біля моря, не
згадуючи його конкретної назви, проте читач бачить, як кадри старого
документального фільму, у ньому Одесу середини 20-х років минулого століття,
яку називали «Голлівудом на березі Чорного моря».
Море у часі і просторі
Місто у часі і просторі
настирливість
цемент, асфальт, машини
кожна дорога нова
клітка
зоологічного саду
і кожне місце —
дорога
пам’ятник французькому
солодка млость
ефіру
герцогові
морська диявольщина
рівні
вулиці
заобрійна
синь
будинки
розпутна красива
жінка
готелі
чорне страшне
море
бульвари
безодня води й
гніву
трамваї
натура зрадлива, зовуча й
сувора
тротуари з квадратових
вільне
море
плит чорного каменю
пустельний степ одного
обарвлення
завулки, що ведуть на
й одного
запаху
набережну
кінофабрика
Метод написання: прийом ретроспекції: про минуле, але з висоти майбутнього
Символіка твору: корабель – образ держави; робота над будівництвом вітрильника –
поривання людини до гармонії із собою, світом; стародавні креслення для
справжнього корабля – програма духовного відродження українців для
власного шляху розвитку
Художні деталі: штормовий вітер, берег, морські простори, якір
Постскриптум: у романі утверджується романтика вітаїзму, непереможне життєлюбство,
яке наснажувало багатьох митців 20-х рр. XX століття. Ю. Яновський опоетизував
вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це
символізує будівництво вітрильника).
Домашнє завдання:
Одне на вибір
- Створити
словесний портрет корабля-вітрильника (за романом «Майстер корабля»)
- Скласти
есе-ліричну замальовку «Зізнання» (за романом «Майстер корабля»)
Обов’язково: читати роман «Місто» Валер’яна
Підмогильного
1.
«Майстер корабля» (1928) — перший роман Ю. Яновського. Він написав його за сім
місяців. У цьому автобіографічному творі митець осмислив свій життєвий досвід,
пов’язаний з роботою на Одеській кінофабриці.
«Я
прочитав цей роман одним нападом і з одним почуттям радості й задоволення.
Пафос викладу, поруч урочистої стриманості, новий для нашої літератури.
Несподівано поєднаний матеріал – море й кіно, тонке плетиво любовної інтриги,
проста й міцна фраза, сміливі злами розповідних планів – усе це робить із
«Майстра корабля» видатне й поступове явище нашого літературного сьогодні»
(Валер’ян Підмогильний).
Роман з’явився в той час, коли багато українських
письменників шукали відповіді на питання: «Камо грядеши?», «Україна чи
Малоросія?», тобто, яким шляхом розвиватиметься далі українська нація й українська
культура зокрема. Цю
проблему порушує Ю. Яновський, використовуючи в романі все: новий для
української літератури сюжет, систему образів, символіку, художні деталі,
навіть композицію.
У
1946 році письменник щиро пошкодує, що вже «ніколи не зможе написати такого
молодого й романтичного трактату про …кіномистецтво, про перших наших митців,
задивлених на море». Твір пронизано романтикою молодості, морських просторів і
пригод, радістю від життя і творчості, сміливим польотом фантазії і відчуттям
внутрішньої свободи.
«Майстер
корабля» - абсолютно новаторський (за змістом і формою) твір в українській
літературі. Вплив зарубіжної романтичної класики відчувається на рівні
світоглядному, що лише розширило художні обрії роману.
Літературна
довідка
Ю.
Яновський — романтик за сутністю художнього мислення. О. Гончар назвав його
«поетом людської чистоти». А ще він — поет моря, який тонко передає
мариністичний колорит. Є. Маланюк писав: «Яновський відкрив і завоював нам
море, море в значенні не географічному чи навіть геополітичному, а в значенні
психологічному, як окремий духовний комплекс, який був або ослаблений у нас,
або й цілком таки спаралізований». Одним з творів Ю. Яновського, що вирішує
окреслену Є. Маланюком проблему, став роман «Майстер корабля». Саме цей твір
засвідчив апофеоз духовного й художнього зростання Ю. Яновського як
українського неоромантика. Герої «Майстра корабля» внесли в українську прозу
1920-х років фастівський дух творчого неспокою, сміливого пориву вперед.
Письменникові вдалося переплести загальнолюдське й національне. Це був твір
свого часу й водночас спроектований у майбутнє.
Проза
Ю. Яновського 1920-х років вливається в річище неоромантизму.
«Майстер
корабля» був задуманий як твір модерністський. Його основа неоромантична: на першому
плані — окриленість, фантазія і віра в людські можливості, які наче зовсім
заступають приземлену буденність. Екзотика приморського міста, романтика
морських пригод, молодість з її нестримними творчими амбіціями, кохання і вірна
дружба — усе це сприяє творенню загального неоромантичного ефекту життєвої
повноти, незмарнованих днів людського життя.
ІІ. Записати в зошит визначчення та ознаки неоромантизму роману
Неоромантизм (від грецьк.
νέος - молодий, новий і фр. romantisme) – напрям модернізму, якому властиві
увага до незвичайних особистостей, сильних пристрастей, до всього загадкового й
фантастичного.
Ознаки неоромантизму у романі «Майстер корабля»
Екзотика. Твір Ю.
Яновського можна вважати першим в українській літературі мариністичним романом.
Ефект «шуму і рокоту» моря тут дуже сильний. Воно дихає гіркою сіллю, морською
травою та йодом, кличе в «заобрійну синь», збурюючи ліричну душу Редактора...
Воно шле випробування героям роману — Директору (колишньому матросові),
Богданові, хазяїну трамбака, для якого «батьківщина — море»... Екзотика
«Майстра корабля» — це й далекі краї: острови Ява та Пао, про які розповідають
Богдан, хазяїн трамбака, Поля; це озеро Комо, Генуя й Мілан, звідки пише листи
Тайах... А причорноморське місто з його портом, кінофабрикою, пам’ятником
Рішельє, завулками, що ведуть на узбережжя... А мелодія імен: То-Ма-Кі, Сев,
Майк, Тайах, Генрі? А поезія корабельної термінології? З яким смаком Професор
описує — на зшиткові англійського паперу ХVII століття — як треба добирати
сосну для щогл, як ставити вітрила!..
Герої, піднесені
над буднями.
Поезією незвичайності в неоромантичній прозі пронизані не лише обставини, а й
герої. Природно, що Сев і Редактор — «дивні люди». Це світлі й талановиті
романтики, готові полицарськи служити своїй Прекрасній Дамі. Культ жіночності,
вірної дружби, краси людських взаємин у них надзвичайно сильний.
Тайах — зеленоока красуня, наділена якоюсь незбагненною
гріховною привабливістю й демонічністю. Її краса захоплює чоловіків, обіцяючи їм
«рай та відчай». Автор усіляко підкреслює винятковість своєї героїні. Тайах
називає себе «авантюристкою». Поведінка жінки оповита серпанком таємничості.
Уже задовго до її першої появи в Редактора виникає передчуття, що має статися
«щось надзвичайне», а після цього присутність Тайах постійно супроводжується
атмосферою «чутливого чекання», захвату; Тайах випромінює «якийсь солодкий, тремтячий
запах, як звук віоліни».
Вітаїзм. «Майстер
корабля» — невимушена й натхненна ода молодості, любові та творчості. Є в цьому
творі та сама «романтика вітаїзму», хвала життю, до якої закликав своїми
статтями М. Хвильовий. «Життя є молодість, труд і любов», — писав Ю. Яновський
у «Байгороді». Ця тріада є й у романі «Майстер корабля» — книжці «легкій та
життєжадібній».
Дехто
з критиків 1920-х років говорив про «елліністичне світовідчування» автора
«Майстра корабля». Сторінки роману й справді проміняться хмільним торжеством
молодості як свята життя. Швидкоплинність цього свята відчувається у творі так
само гостро, як і його яскравість, відкритість до любові та творчості.
Символіка. За один з
епіграфів до роману Ю. Яновський узяв слова з «Римської держави» Горація: «О
корабле, тебе вже манить хвиля моря?» Горацій прославляв Римську державу,
порівнюючи її з кораблем.
Ю.
Яновський у романі, герої якого споруджують красень-вітрильник, думав про свою
Республіку — про Україну... Якщо корабель у романі — символ держави, то так
само символічним є й майстер корабля. Екзотична дерев’яна жіноча фігурка має
вести задуманий Севом і Редактором бриг крізь бурі й випробування. Але в
ширшому сенсі майстер корабля — це «веселий народ», який творить свою Республіку.
Апофеозом йому й завершується роман, цілком у дусі Довженкових фільмів 1920-х
років.
ІІІ. Записати прототипи художніх образів
Григорій Гричер (1883–1945) — український кінорежисер і сценарист.
Народився в Полтаві. Навчався в Києві. Працював на Одеській, Київській та
Ташкентській кіностудіях. Режисер-постановник фільму «Сорочинський ярмарок»
(1927). У романі «Майстер корабля» є прототипом Богдана.
Василь Кричевський (1872–1952) — український маляр, графік, архітектор.
Народився на Слобожанщині, навчався в Харкові. Перший ректор Державної академії
мистецтв у Києві. Керував мистецькою частиною у виробництві фільмів «Тарас
Шевченко», «Тарас Трясило», «Борислав сміється» і «Звенигора» на Одеській
кінофабриці (1925–1927). У романі «Майстер корабля» є прототипом Професора.
Павло
Нечеса (1891–1969)
— український організатор кіновиробництва. Заступник директора Ялтинської
(1922–1923), директор Одеської й Київської кінофабрик (1925–1930). Автор
сценарію фільму «Борислав сміється» (1927). 1937 р. був репресований. У романі
«Майстер корабля» є прототипом Директора кінофабрики.
Іта Пензо (1906–1992) — російська актриса, балерина, італійка
за
походженням. Працювала в Одеському оперному театрі. 1927
року знялась у фільмі О. Довженка «Сумка дипкур’єра». У романі «Майстер
корабля» є прототипом балерини Тайах.
О. П. Довженко – український письменник, режисер, кінодраматург, художник,
публіцист. З 1926 року працював режисером на Одеській кінофабриці. У романі
«Майстер корабля» є прототипом режисера Сева.
Ппреглянути відео.
Домашнє завдання.
Пройти тест за посиланням.
join.naurok.ua Код доступу 4744708

1. Знайомство з письменницею.
Пагутяк Галина (Москалець Галина Василівна)
- сучасна українська письменниця. Лауреат
Шевченківської премії з літератури (2010)
Давно уже ніхто з жінок в українській літературі так не заворожував читача своєю міфо-поетичною прозою, як це робить Галина Пагутяк. Вона ввійшла в літературу рано, двадцятирічною дівчиною, ввійшла стрімко і сміливо. Дебютувала великими творами, і в кожному була іншою. Згодом подивувала своїх прихильників філігранною малою прозою. У своїх новелах в декількох рядках, в одному абзаці, вона творить надзвичайної сили й яскравості образи.
Проза Галини Пагутяк перекладена англійською мовою (Оповідання "Потрапити в сад"; німецькою уривки з повісті "Захід сонця в Урожі", новели "Тебе спалить сонце" та "Дивись назад"; російською повість "Діти"; словацькою повість "Соловейко" та хорватською новела "Дивись назад".
2. Прочитати оповідання «Потрапити в сад» https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3529
3. Теорія літератури
Жанр – оповідання
Тема твору
«Потрапити в сад» — самотність, безпритульність особистості в суспільстві,
байдужому до долі людини.
Ідея оповідання “Потрапити в сад”— розкриття душевного багатства героя,
його гідності й самоповаги, доброти й
щирості у ставленні до оточуючих та світу.
Проблематика —
утвердження гуманістичних ідеалів, моральних чеснот.
Коментарі до твору, пояснення: Гола, неприкрита й неприкрашена правда життя. Як часто ми відвертаємося від жебраків, інвалідів, безпритульних, зневажаємо їх. Можливо, хтось і заслуговує такого ставлення. А якщо це жертви непереможних обставин? Нещасний Грицько, невезучий, та є у нього свої поняття про гордість і честь, товариську взаємодопомогу, тяга до книги й філософських роздумів про життя. Такий же й Микольцо. Зворушливе їхнє ставлення один до одного, до собаки, до духовних цінностей. Письменниця закликає завжди пам'ятати, що ми — люди, берегти й шанувати в людині її внутрішній гуманний потенціал.
Юрій Андрухович «ShevchenkoisOK» ‒ есе, у якому автор звертає увагу на потребу нового осмислення класичної літератури. Актуальність потреби пошуку Тараса Шевченка з «людським обличчям».
Завдання : прочитати «ShevchenkoisOK», зробити ідейно-тематичний аналіз
2. Ознайомлення з поезією Юрія Андруховича.
Відомості про автора.
Юрій Андрухович — знакова постать сучасної української літератури,
провідний український поет, прозаїк, есеїст, «Патріарх Бу-Ба-Бу».
1985 р. разом з Віктором Небораком
та Олександром Ірванцем заснував знамениту поетичну групу Бу-Ба-Бу (Бурлеск-Балаган-Буфонада), котра яскраво продемонструвала
успішний приклад творення соціо-культурного міту.
З 1991 року Андрухович —
співредактор літературно-мистецьких часописів «Четвер» та «Потяг».
Творчість Андруховича має значний
вплив на перебіг сьогоднішнього літературного процесу в Україні, з його іменем
пов’язані перші факти неупередженого зацікавлення сучасною українською літературою
на Заході. Твори Андруховича перекладені багатьма мовами.
Головні твори:
Поетичні збірки
«Небо і площі» (1985), «Середмістя» (1989), «Екзотичні птахи і рослини» (1991),
«Екзотичні птахи і рослини з додатком «Індія»: «Колекція віршів» (1997), «Пісні
для мертвого півня» (2004), «Листи в Україну» (2013, «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»).
Прозові твори:
·
Цикл оповідань «Зліва, де серце»
(1989).
Романи:
·
«Рекреації» (1992)
·
«Московіада» (1993, 2006)
·
«Перверзія» (1996)
·
«Дванадцять» обручів (2003)
· «Таємниця. Замість роману» (2007)
Агов, мої маленькі чортенята!
З-під свити я вас випущу на світ —
туди, де кров з любов'ю черленяться,
де пристрастей i пропастей сувій…
Я — ваш отець, тож будьте мені вірні!
(які невірні рими в голові!),
але коли до серця входять вірші —
прекрасні, наче крила голубів,
які тоді надії!..
З риторик і поетик академій —
гайда на площу, як на дно ріки!
Підслухані у вирі цілоденнім,
ті рими — вчителям наперекір
(у вчителів, здається, перекір) !
Або в поля, як на зелену прощу —
читати вірші травам і вітрам!..
І постарайтесь, я вас дуже прошу,
щоб явір тихі сльози витирав,
щоб небо, нахилившись, наслухало,
щоб завше був натхненний соловій…
Хвалу воздавши часові зухвалу,
звірят і пастухів благословіть!..
Отож, — на світ, за діло — чарувати!
Агов, мої маленькі чортенята!
Тема
твору: звертання
поета до своїх дітей-віршів.
Ідея: творчість для поета – не
тільки здатність самовиражатись, але й можливість продовжувати своє існування
на землі.
Основна думка: Вірші допомагають виразити
внутрішнє Я поета.
Римування: відсутнє, білий вірш.
Астролог
У нього палка потреба,
у нього жадання
слізне:
окраєць нічного неба
піймати у фокус
лінзи…
Бо він живе на
горищі,
а там сутерени вищі:
у сутінках —
мерехтіння
і сонце межує з
тінню.
Він дивиться тільки
вгору,
і небо лоскочуть
вії,
коли в полудневу
пору
від кухні смаженим
віє.
Над містом літають
птахи,
а поруч із ними
"ахи",
коли роззявлять на
площі
голодні роти
бідолахи.
Земля собі
пілігримить,
кружляє собі й
кружляє,
а хтось нові пелерини
на осінь собі
замовляє —
а він живе на горищі
(там зимно, там
вітер свище),
але насправді з
горища
небесна ковбаня
ближча.
У нього маєтків
немає —
згори в декольте
заглядає,
а в місті вічність
минає
не так, як він
загадає.
(Балконне крило
ажурне
й сентиментальне,
мов танґо,
обжив бароковий
янгол —
створіння пухке й
безжурне).
І взявши голову в
руки,
він крикне собі з
розпуки:
"Чого я марную
роки?!
Візьму попід руку
Юзьку,
піду в пивничку на
Руську,
забуду святі мороки!
Забуду святі
мороки…"
Коментар щодо аналізу поезії
У вірші Андрухович іронічно
розповідає про безіменного середньовічного астролога, який живе у Львові. До
астрології як своєрідного передбачення майбутнього автор ставиться з не меншою
іронією, ніж до її убогого служителя, який живе на горищі.
Ліричний герой зображений як
людина творча, але для більшості людей — це дивак. За довгі роки він не
накопичив ніяких статків, добровільно відмовляється від простих побутових
вигод, живе на горищі, хоча «там зимно, там вітер свище». Передбачення
астролога нікому не потрібні, бо вони не збуваються. Але герой продовжує
передбачати майбутнє, його притягує до себе «окраєць нічного неба». Проходять
роки, проте чоловік залишається вірним собі. Він має поетичний дар, може бачити
й відчувати навколишню красу. Звичайно ж іноді його охоплює зневіра: «І взявши голову в руки, / Він крикне собі з
розпуки: “Чого я марную роки?!”».
Цей вірш має відкритий фінал
(ознака постмодерну). Але кожному зрозуміло, що ліричний герой повернеться на
горище, бо він навіть у хвилину зневіри називає своє заняття «святою морокою».
Автор показує двоїстість
міста, його висоту і низькість водночас. «У
сутінках мерехтіння/ і сонце межує з тінню» – постійний рух, мінливість
міста.
Сучасна українська література.
Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ-початку ХХІ століття.
Література масова та елітарна
Запис теми у зошиті
1. З теорії літератури.
Масова література (або тривіальна) — один з двох потоків сучасного літературного процесу
Масова література — розважальна
й дидактична белетристика, яка друкується великими накладами
і є складовою «індустрії культури». Використовуючи стереотипи масової свідомості й популістську стратегію завоювання публіки, а також примітизувати художні відкриття
«високої» літератури, такі твори передбачають спрощене, комфортне читання. Їх типові ознаки — пригодницький або
звульгаризований романтичний сюжет, який має зовнішню напружену динаміку і
часто щасливий фінал — «хепі-енд». До масової літератури належать бульварні,
лубкові, любовні, детективні, кримінальні
романи (бойовики),
жанри коміксу, трилеру, фантастичні
романи, фентезі.
Масову літературу читають 90% усіх людей, а 10% просто соромляться про це казати. З елітарною літературою ситуація кардинально інша: 10% її читають і несамовито цим хизуються, а 90% навіть не соромляться того, що про неї й не чули.
Елітарна література — один з двох потоків
сучасного літературного процесу
Елітарні твори вирізняються інтелектуальною та естетичною ускладненістю, наявністю багатого підтексту та зашифрованої образності. Часто суттєву роль у них відіграють літературний і культурний контексти. Такі твори потребують активного, освіченого і розвиненого читача, який би у процесі знайомства з текстом залучався до «співавторства».
Елітарна література розрахована на читача, який має певний рівень внутрішньої культури та освіти, орієнтується в літературному процесі, опанував літературознавчу термінологію. У цих творах порушуються філософські та загальнолюдські проблеми, а також наявні широкі інтертекстуальні зв'язки.
Література еліт та масліт і є антонімами, щоб ніколи не порозумітися і змушувати своїх шанувальників зневажливо одне на одного пирхати. Хоча завжди треба пам’ятати славнозвісний напис у Національному музеї Прадо: «Дбайливо ставтеся до того, що не розумієте, це може виявитися витвором мистецтва».
Завдання:
1. Опрацювати матеріал підручника с. 249 -252.
2. Скласти таблицю "Сучасний літературний процес" (зазначити стильові течії, жанри, представників та твори цього періоду)
8 травня
Вітаю!
добро і правдо віку. Через сто
зневір. Моя душа, запрагла неба,
в буремнім леті держить путь на стовп
високого вогню, що осіянний
одним твоїм бажанням. Аж туди,
де не лягали ще людські сліди,
з щовба на щовб, аж поза смертні грані
людських дерзань, за чорну порожнечу,
де вже нема ні щастя, ні біди.
І врочить порив: не спиняйся, йди,
То — шлях правдивий. Ти — його предтеча.
благаю — не май за зле.
Де не стоятиму — вистою.
Спасибі за те, що мале
людське життя, хоч надією
довжу його в віки.
Вірою тугу розвіюю,
щоб був я завжди такий,
яким мене мати родила
і благословила в світи.
І добре, що не зуміла
мене од біди вберегти.
і не питаю, чи тяжкий мій хрест.
Що вам, богове, низько не клонюся
в передчутті недовідомих верств.
Що жив-любив і не набрався скверни,
ненависті, прокльону, каяття.
Народе мій, до тебе я ще верну,
і в смерті обернуся до життя
своїм стражденним і незлим обличчям,
як син, тобі доземно поклонюсь
і чесно гляну в чесні твої вічі,
і чесними сльозами обіллюсь.
Так хочеться пожити хоч годинку,
коли моя розів’ється біда.
Хай прийдуть в гості Леся Українка,
Франко, Шевченко і Сковорода.
Та вже! Мовчи! Заблуканий у пущі,
уже не ремствуй, позирай у глиб,
у суще, що розпукнеться в грядуще
і ружею заквітне коло шиб.
6 травня
Контрольна робота
29 квітня
митець і суспільство, індивідуальна свобода людини
Сьогодні працюємо над романом у віршах "Маруся Чурай"
Тема:
Це – голос наш. Це – пісня.
Ліна Костенко
Робота над ідейно-художнім аналізом твору (письмово)
Тема:
- зображення головної героїні Марусі Чурай як легендарної народної
поетеси і талановитої співачки з Полтави;
- відтворення духовного життя
України 17ст.;
- усенародна участь у національно-визвольній
війні під проводом Богдана Хмельницького.
Ідея:
- незнищенність українського народу, глибока віра у його духовну силу
і могутність.
- возвеличення Марусі Чурай – берегині
національних традицій, інтелектуальної й
незалежної жінки.
- в образі втілено найкращі
риси українського жіноцтва – багату духовність, співучість, ліризм,
романтичну вдачу, незалежність натури, що засвідчують незнищенність
національного духу, глибока віра в духовну силу й могутність нашого народу
Сюжетні лінії:
- історична – визвольна війна
українського народу із шляхетською Польщею;
- особиста (любовна) – кохання Грицька Бобренка – Марусі Чурай.
Кульмінація 1 – суд і вирок.
Зав’язка – спогади Марусі про стосунки з Грицем.
Розвиток дії – Маруся йде на прощу.
Кульмінація 2 – облога Полтави.
Розв’язка – зняття облоги, Маруся проводжає полк, що співає її пісні.
Позасюжетні елементи: портрети героїв, пейзажі, опис саду, пісні, діалоги, монологи, авторські відступи.
- служіння
народові;
- вірності
та зради; любові і зради (філосософія любові);
- буття
України; митець і народ, митець і суспільство;
- стосунки в родині;
- батьки й діти.
Чураї – духовність, традиції, чесність.
Бобренки – добробут, багатство, користь.
Але всі ці люди згодні в одному – Маруся і Гриць –не пара. Чи погоджуєтесь і ви з цією думкою.
У своїх дослідженнях літературознавці сім’ю Чураїв зображують у формі шлюбної обручки, а Бобренків – у формі трикутника. Подумайте,чому саме?
Домашнє завдання:
1. Пройти тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу 389542
22 квітня
Тема уроку
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучивсь, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія - це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
Хай буде вічно. Спомином пресвітлим.
Цей білий світ — березова кора,
по чорних днях побілена десь звідтам.
Сьогодні осінь похлинулась димом.
Хай буде гірко. Спогадом про Вас.
Хай буде світло, спогадом предивним.
Нехай печаль не зрушиться листами.
Хай буде легко. Це був тільки сон,
що ледь торкнувся пам’яті вустами.
17 квітня
Завдання: вивчити уривок з новели Григора Тютюнника "Три зозулі з поклоном" (орієнтовно 120-130 слів).
Домашнє завдання: ознайомитися з життєвим і творчим шляхом Ліни Костенко.
15 КВІТНЯ
Доброго ранку!
Тема уроку:
10 КВІТНЯ
У зошит записуємо дату та тему уроку
Немає коментарів:
Дописати коментар